Betfirst beschuldigd van homofobie; vrijgesproken door JEP

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Betfirst homofobie

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) heeft uitspraak gedaan in een dossier rondom een reclame van Betfirst. Er waren bij JEP klachten binnengekomen dat deze reclame van Betfirst homofobisch zou zijn.

De Jury ging niet mee in de argumenten van de klager. Wel verwacht de Jury negatieve reacties op de commercial. Daarom is een advies van voorbehoud opgeroepen. Dat houdt in dat Betfirst zelf mag bepalen of het de reclame voortzet of niet.

Uit het jaarverslag van de JEP blijkt dat er in 2017 in totaal 42 klachten zijn binnengekomen over reclames door kansspelbedrijven. Dat is 10 procent van het totaal. In totaal leidde dit tot 9 dossiers, wat 4,8 procent is van het totaal. Het bekendste dossier is dat van StarCasino. StarCasino werd teruggefloten door JEP na een seksistische reclame in de metro van Brussel.

We hebben het filmpje opgeduikeld via het YouTube kanaal van Betfirst. In de reacties mag je ons laten weten wat je van dit filmpje vindt.

Zeepje oprapen of wedden via Betfirst?

Voor wie het filmpje niet kent: in de reclame worden we meegenomen naar de kleedkamer van ’n voetbalploeg. Daar is de voetbalploeg juist aan het feesten na een match. Een van de spelers staat wat afgezonderd van de rest te douchen en krijgt een zeepje toegeworpen. Hij kijkt angstig achterom naar de rest van de ploeg.

Vervolgens krijgt de kijker de volgende tekst te horen en te lezen:

Heb jij de ballen? Speel liever bij Betfirst.

De klaagster vindt dit homofobisch. Ze vindt namelijk dat de reclame suggereert dat het beter is om te gokken via Betfirst dan het zeepje op te rapen. Het “zeepje oprapen” is een soort van symboliek voor aanrandingen en verkrachtingen in doucheruimtes van gevangenissen.

Klacht ongegrond; advies van voorbehoud

Betfirst verdedigde zich met het argument dat de reclame geen seksuele elementen bevat. De douche in de kleedkamer van een voetbalclub is volgens Betfirst bij uitstek de plek om grappen uit te halen.

Ook is de reclame een tweeluik. Na het eerste filmpje in de douche, is er nog een vervolg in de vorm van een tweede filmpje, waarin de “ontknoping” te zien is.

De JEP oordeelde dat deze reclame een verfilming is van het aloude cliché van sportkleedkamers en homoseksualiteit. Dat zou, ook weer volgens de jury, leiden tot negatieve reacties. Daarom komt de Jury van het advies van voorbehoud. Hierin wordt advies gegeven, maar Betfirst is niet verplicht zich er aan te houden.

Bekijk hier het reclamefilmpje van Betfirst:

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment