Italië verbiedt gokreclame

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Het hing al een tijd in de lucht, maar nu is het dan definitief. De Italiaanse Senaat heeft met 155 stemmen voor en 125 stemmen tegen ingestemd met een verbod op reclame voor gokken. Het voorstel om gokreclame te verbieden is afkomstig uit de koker van de partijen Lega Nord en de Vijfsterrenbeweging. Minister Luigi di Maio wil op deze manier gokverslaving aanpakken.

Het verbod op gokreclame gaat per 1 januari 2019 in. Helemaal ‘verlost’ van gokreclame zijn de Italianen nog niet, want er is een uitzonderingspositie gemaakt in de wet voor de Italiaanse Nationale Loterij. Ook verwachten experts dat illegale goksites hun marketingactiviteiten op zullen voeren.
Het is dan ook interessant om te volgen wat precies de effecten zijn van het verbod op gokreclame. Ook in ons land wordt er hard geroepen op een verbod om gokreclame. Voorstanders van zo’n verbod staan echter amper tot niet stil bij mogelijke negatieve gevolgen als de opmars van illegale goksites. Vragen aan de SP.A hierover worden maar niet beantwoord.

Wat wordt er precies verboden in Italië?

Elke vorm van marketing wordt verboden in Italië. Gokbedrijven mogen binnen Italië op geen enkele manier reclame maken vanaf 1 januari 2019. Dat betekent onder meer een verbod op:

  • sponsoring van voetbalclubs;
  • gokreclame op televisie, internet en radio.

Gokbedrijven die nog een lopende overeenkomst hebben met ’n sportclub krijgen respijt tot 30 juni 2019. Dat geldt onder meer voor Betway dat vlak voor goedkeuring van de wet nog een driejarig contract sloot met voetbalclub AS Roma.

Wat zijn de gevolgen van het Italiaanse verbod op gokreclame?

Italiaanse voetbalclubs vrezen dat ze achterop raken bij buitenlandse concurrenten. Meer dan de helft van de Italiaanse clubs krijgt op de een of andere manier wel geld toegestopt van kansspelbedrijven. De Italiaanse voetbalcompetitie reageerde dan ook weinig enthousiast op het voorstel van Di Maio. Een woordvoerder denkt ook dat deze nieuwe wet averechts uit zal pakken.

Daar kan de voetbalcompetitie weleens gelijk in hebben. Google verwijderde bijvoorbeeld alle reclames in de zoekresultaten en heeft legale casino’s lager gezet in de zoekresultaten. Het gevolg hiervan is dat Italiaanse bezoekers van Google vooral terecht komen bij illegale (en onbetrouwbare) goksites als 1xBet als ze via Google zoeken naar informatie over gokken.

Diverse kansspelbedrijven menen dat de nieuwe Italiaanse wet in strijd is met Europese regels. De European Gaming & Betting Assocation (EGBA) stuurde al een brief naar de Italiaanse regering met het verzoek de wet te herzien. Leden van EGBA zijn onder meer Kindred (bekend van Unibet), GVC (eigenaar van Ladbrokes en Bwin) en Betclic.

Kindred reageerde zelf ook al bij monde van Cristiano Blanco, binnen het bedrijf verantwoordelijk voor Italië. Hij verwijt Di Maio de problemen onder het tapijt te willen vegen. Italië heeft meer dan 1,3 miljoen probleemspelers, maar slechts 12.000 van hen zijn in behandeling voor hun kansspelverslaving.

Wordt het Italiaanse reclameverbod een succes?

Interessant om te zien is of het Italiaanse verbod op reclame voor kansspelen een succes wordt. Van ’n succes kan gesproken worden als het aantal probleemspelers terug wordt gedrongen, meer probleemspelers hulp gaan zoeken voor hun gokverslaving en vooral ook indien (probleem)spelers wegblijven bij illegale aanbieders.

Op dit moment gokt ongeveer 20 procent van de Italiaanse spelers bij illegale casino’s en bookmakers. Dat percentage is vergelijkbaar met België.

In door de CEO van de Nationale Loterij, zo geprezen landen als Duitsland en Nederland liggen deze percentages aanmerkelijk hoger. De illegale markt is in Duitsland goed voor bijna 900 miljoen omzet, wat aan marktaandeel is van 71 procent. In Nederland gokt zelfs 82 procent illegaal.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment