Online bookmakers adverteren tijdens WK niet tijdens wedstrijden Rode Duivels

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Rondom de wedstrijden van de Rode Duivels zul je een pak minder reclame voor bookmakers te zien krijgen dan je gewend bent. Vijf grote bookmakers, verenigd in de organisaties Belgian Association of Gaming Operators, hebben namelijk besloten om tijdens de eerste drie wedstrijden van de Rode Duivels op de wereldbeker 2018 in Rusland geen reclame te maken. 

In plaats van aansporingen om te gaan gokken, komen er wel televisiespots waarin jongeren worden gewaarschuwd voor gokverslaving en problematisch gokgedrag. De vijf bookmakers die onderdeel uitmaken van BAGO willen jongeren attent maken op verantwoord spelen. De slogan wordt “Laat het spel niet met jou spelen”.

Unibet, Betfirst, Circus, Napoleon Games en Golden Palace zijn de vijf leden van BAGO. Ladbrokes stapte in maart uit BAGO. De reden hiervan was een meningsverschil tussen Ladbrokes en de overige vijf leden.

Laat het spel niet met jou spelen

In de campagne vestigen de BAGO-leden de aandacht op de website PlaySafe. Op deze website worden spelers gewezen op mogelijkheden omBAGO BElgian Association of Gaming Operators hulp te zoeken op het moment dat ze teveel tijd en/of geld besteden aan kansspelen. Gokken is leuk tijdverdrijf voor de meeste spelers, maar een klein percentage van de spelers geraakt in de problemen. Het is dan zaak tijdig hulp in te roepen.

Komende week start de campagne en deze campagne zal doorlopen gedurende het wereldkampioenschap voetbal dat komende maand begint in Rusland. De campagne zal niet alleen op televisie te zien zijn, maar ook via de kranten, via websites en op sociale media.

In casino’s, speelhallen en wedkantoren komen posters te hangen en folders te liggen. Zo moeten spelers gesensibiliseerd worden om tijdig hulp te zoeken voor zichzelf of voor anderen in geval van gokproblemen.

Geen reclame tijdens de poulewedstrijden Rode Duivels

Betfirst, Unibet, Circus, Golden Palace en Napoleon Games zullen geen reclames uitzendingen rondom de eerste drie wedstrijden van de Rode Duivels op het WK. Daarmee oefenen de vijf bookmakers alvast voor 2019. Vanaf 2019 worden de mogelijkheden om reclame te maken voor kansspelen fors ingeperkt. De nieuwe kansspelwet moet daarvoor gaan zorgen. Een van de argumenten om reclame te beperken, is omdat het aan zou zetten tot gokken. De politiek hoopt op deze manier het aantal gokverslaafden terug te dringen.

De vijf leden van BAGO willen met deze actie ook waarschuwen voor de gevaren van het gebrek aan reclame. Het is immmers de gokreclame die de consument stuurt naar legale bookmakers. Illegale bookmakers liggen nu al op de loer en dat zal bij een verbod op reclame enkel maar toenemen. BAGO geeft aan dat uit studies van H2 Gambling Capital blijkt dat het marktaandeel van illegale aanbieders in vijf jaar tijd kan stijgen naar 50 procent.

Niet lid van BAGO zijn onder meer StarCasino, Betway, Ladbrokes, Betcenter en Stanleybet. De vijf leden van BAGO zijn – naar eigen zeggen – goed voor 90% van de reclame uitgaven voor kansspelen in ons land. Voor televisiezenders is de afspraak mogelijk een tegenvaller. Het niet meebieden van de vijf grootste bookmakers op de spotjes op televisie, heeft geen gunstig effect op het geld dat wordt verdiend met de verkoop van reclametijd.

Mochten de Rode Duivels de groepsfase overleven, dan zullen we rondom de wedstrijden in de tweede ronde, kwart finale, halve finale en finale wel reclames zien van deze bookmakers. Ook als de Rode Duivels zo ver komen. Laten we het hopen!

Klik hier voor een overzicht van de beste bookmakers van België.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment