Vanaf 2019 gaat Vlaanderen zelf de kansspelbelasting en belasting op speelautomaten innen. Tot nu toe gebeurde de inning van kansspelbelasting door de Federale Overheidsdienst Financiën, de FOD.
De Walen incasseren de kansspelbelasting al sinds 2010 zelf. Vlaanderen mocht dat ook al sinds 1989, maar liet de inning vooralsnog over aan de FOD. Inning gebeurt wel door dezelfde ambtenaren, want de ambtenaren die bij FOD de kansspelbelasting inden, verhuizen mee naar de Vlaamse Belastingdienst.
Extra inkomsten voor Vlaanderen
De Kansspelbelasting is in 2019 de laatste belasting die wordt overgeheveld naar Vlaanderen. Voor de Vlaamse schatkist betekent dit 60 miljoen euro extra inkomsten. Vlaanderen zal ook in samenwerking met de Kansspelcommissiecontroleren of casino’s en speelhallen de kansspelwet naleven.
Eigenlijk zou Vlaanderen vanaf dit jaar al de kansspelbelasting innen, maar dat kwam er niet van. De Vlaamse Belastingdienst raakte al overbelast omdat ook erfbelastingen over werden genomen van de federale overheid.
Wat verandert er voor spelers?
Voor spelers verandert er al helemaal niets. De Kansspelbelasting bedraagt in België 11 procent. Deze 11 procent kansspelbelasting wordt al betaald door de operator. Tenminste, als je speelt bij een legaal online casino.
Stel dat je € 10.000 wint bij Casino 777, dan is het bedrag dat je ontvangt een netto-bedrag.
Dat is anders als je speelt en wint bij een illegaal casino. Ook al is dit illegaal, je zult er toch belasting over moeten betalen. Dat doe je voortaan bij de Vlaamse Belastingdienst in plaats van via de Federale Overheidsdienst Financiën.
Wat verandert er voor operatoren?
Er verandert op zich weinig. De Vlaamse Belastingdienst zit wel strakker op de betaaltermijnen dan de federale overheid. Ook probeert de Vlaamse Belastingdienst de procedures te vereenvoudigen.
Operatoren van kansspelen en weddenschappen moeten de aangifte met het formulier 733 voortaan doen aan de Vlaamse Belastingdienst. Mogelijk dat de Vlaamse Belastingdienst dit verder gaat digitaliseren om de papieren rompslomp te verminderen.